Träna Friidrott

Träna friidrott

Det olympiska mottot lyder ”Citius, altius, fortius”. Översatt till svenska blir det ”Snabbare, högre, starkare”. Och det är precis vad friidrott handlar om – som idrott ställer den höga krav på sin utövare. För att bli duktig på friidrott måste du träna flera timmar varje dag och du måste klara både fysiska och psykiska utmaningar. Nedan kan du läsa om att träna friidrott i Sverige.
Barn och ungdomar utvecklas i olika takt. Det visar forskning. Hur barn och ungdomar presterar i friidrott handlar mer om fysisk mognad än om talang. Du kan därför inte avgöra i tidig ålder om du kommer bli framgångsrik eller inte – och inte heller vilken gren som du är bäst lämpad för. Du måste låta dig själv utvecklas i din egen takt istället för att jämföra med andras framsteg.  

Svensk Friidrott accepterar att barn och ungdomar utvecklas olika snabbt och respekterar detta faktum genom att individanpassa friidrottsträning. Genom att göra så vill man också uppmuntra barn och ungdomar att prova olika grenar. Detta är också gynnsamt för den fysiska och motoriska utvecklingen hos barn och ungdomar. Dock får man inte glömma bort det viktigaste – att ha roligt.
För barn som är 7-10 år handlar det om glädje och långsiktig utveckling. När man är 10-14 år är det lämpligt att börja träna hårdare – men kom ihåg att barn och ungdomar utvecklas olika fort. Efter 14 år är det vanligt att träningen blir mer organiserad. Det är också i den här åldern man börjar tävla på allvar. I takt med att träningsdosen blir större ökar också risken för skador.
Skador beror på ett direkt trauma eller en långvarig överbelastning. Ett direkt trauma kan vara att du stukar en fot. Efter en stukning är det bra att använda ett fotledsskydd som stabiliserar din stukade fotled. Svensk Friidrott arbetar medvetet för att minska andelen skador och det gör man i samarbete med forskare som kartlägger och analyserar skador inom svensk friidrott.